Rodzaj statku, na którym pracujesz budzi niemałe kontrowersje w podatkowym świecie. Różnie patrzą na to zagadnienie urzędy skarbowe – nawet z tej samej miejscowości, różnie sądy administracyjne.
Wśród tej niejednoznaczności, marynarzom, którzy chcieliby rozwikłać swoją sytuacją podatkową w Polsce, bardzo łatwo się zagubić.
Co może być problemem i dlaczego, jeśli pracujesz na platformie lub innej nietypowej podatkowo jednostce?
Porusza się czy jest zakotwiczony
Wydaje się oczywiste, że jeżeli pracujesz na statku na morzu, to powinieneś korzystać z uprzywilejowanych przepisów podatkowych dla tego typu pracy.
Niedoskonałość prawa w tym przypadku polega jednak na tym, że przywileje uzależnia się od dodatkowych cech statku oraz miejsca jego operowania. I co gorsza, żaden z tych elementów nie jest jednoznacznie określony przepisami.
Definicję statku znajdziesz w Konwencji MLC, jednak już właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) i polska ustawa o PIT zdecydowanie “przyjaźniej” podchodzą np. do statku używanego do transportu ludzi lub ładunków w żegludze międzynarodowej.
Dlatego pierwszą kwestią do poruszenia w twojej sytuacji jest to, czy platforma lub inna nietypowa jednostka, na której pracujesz, porusza się. Gdy już ustalimy, że tak, musimy odpowiedzieć na kolejne pytania – czy porusza się z pomocą własnego napędu, czy jest holowana.
Platforma zakotwiczona, jak wynika z samej jej natury, nie porusza się, więc pracę wykonujesz wówczas na wodach terytorialnych danego kraju. Jak wówczas prawidłowo rozliczyć swoje dochody, pisaliśmy TUTAJ.
Porusza się, gdzie i w jakim celu
Najczęściej w treści UPO pojęcie transportu międzynarodowego czy żeglugi międzynarodowej jest bardzo pojemne. Gdyby opierać się tylko na tych definicjach, wystarczyłoby, że statek przewozi osoby lub rzeczy po wodach międzynarodowych, innych niż te, w ramach jurysdykcji polskiej, a armator czerpie z tego zyski, od których płaci podatki w kraju swojej głównej siedziby.
Niestety takie postawienie sprawy przeważnie nie wystarcza urzędom skarbowym. Statek ratowniczy, jednostka wyspecjalizowana w branży offshore czy jednostka badawcza postrzegane są jako „niesłużące głównie do transportu”, co wymaga od marynarza dodatkowych wyjaśnień, dokumentów.
Do pojęcia transportu musimy dodać jeszcze charakter międzynarodowy operowania statkiem, co często wiąże się z udowadnianiem, że pływa on pomiędzy portami w różnych krajach.
Co z tego wynika
Rozłożenie Twojej sytuacji zawodowej na czynniki pierwsze w taki sposób, pozwala na szybkie rozpoznanie tych elementów, na które urząd skarbowy może spojrzeć inaczej, niż byś sobie tego życzył.
Dzięki temu zwiększy się szansa na przygotowanie strategii działania, w tym niezbędnych dokumentów do wykazania swoich racji i oszacowania szans na podatkową przychylność.
To, że jesteś przekonany, iż Twoja platforma czy statek ratowniczy przecież się porusza po wodach międzynarodowych i przewozi ludzi, więc jest tym najlepszym podatkowo statkiem, nie oznacza takiego samego entuzjazmu organów skarbowych.
Dlatego tylko dobre przygotowanie merytoryczne, a wraz z nim organizacyjne, pozwolą Ci przejść przez ten niepewny teren suchą stopą i zyskać spokojną głowę.
Opracowała
adw. Katarzyna Lendzionowska