Marynarzu, postępowanie podatkowe może dotknąć każdego, niezależnie od miejsca zamieszkania czy zawodu. A więc nawet jeśli spędzasz większość czasu na morzu, również Ty możesz znaleźć się w jego centrum.
Postępowania podatkowe obejmują różnorodne sytuacje:
- kontrole dokumentacji dochodowej,
- postępowania egzekucyjne,
- rozstrzyganie wniosków o ulgi, takie jak ulga abolicyjna,
- wezwania do wyjaśnień w sprawie dochodów zagranicznych,
- decyzje dotyczące korekt podatkowych,
- postępowania w sprawie zobowiązań podatkowych.
Pierwszym krokiem, aby móc chronić swoje prawa w toczącym się postępowaniu jest… sama wiedza o toczącym się postępowaniu podatkowym.
Jak dowiedzieć się czego dotyczy postępowanie podatkowe
W postępowaniu podatkowym organy doręczają pisma i decyzje listownie lub elektronicznie. Niestety – nieobecny w miejscu zamieszkania marynarz często może nawet nie wiedzieć, że przyszła do niego urzędnicza korespondencja. Tym samym niemożliwe może być zakwestionowanie decyzji organu podatkowego lub jej realizacja.
Dlatego odbieranie korespondencji jest tak istotne.
Dlaczego odbieranie korespondencji jest ważne
Brak odbioru dokumentów od organów podatkowych może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak:
- powstanie obowiązku podatkowego,
- wszczęcie egzekucji,
- utrata uprawnień z tytułu ulg,
- czy nawet zajęcie Twojego rachunku bankowego.
Każda decyzja podatkowa wymaga doręczenia, od którego zaczyna biec termin 14 dni na odwołanie.
Ogólne zasady doręczania pism
Organy administracyjne przekazują dokumenty na dwa możliwe sposoby:
- w formie papierowej – za pośrednictwem tzw. operatora pocztowego, czyli Poczty Polskiej,
- w formie elektronicznej – przez system teleinformatyczny organu lub przez EPUAP.
Zdecydowanie popularniejsza jest oczywiście forma papierowa. Pisma w formie papierowej dostarcza się pod adres zamieszkania lub inny wskazany adres do doręczeń w kraju. Dokumenty te mogą być również wręczone bezpośrednio w siedzibie organu podatkowego, miejscu zatrudnienia lub prowadzenia działalności przez podatnika. W razie niemożności dostarczenia pisma we wskazanych miejscach można doręczyć je w każdym innym miejscu, gdzie podatnik może zostać zastany.
Co, jeśli listonosz lub urzędnik nie zastaną Cię w tych miejscach?
- pismo może być doręczone pełnoletniemu domownikowi,
- jeśli pełnoletniego domownika nie ma – listonosz może zostawić pismo sąsiadowi lub zarządcy (o ile osoby te zgodzą się przekazać dokument adresatowi!),
- w przypadku niemożności doręczenia pisma osobiście domownikowi, sąsiadowi, ani zarządcy to operator pocztowy przechowuje pismo przez 14 dni i zostawia tzw. Awizo,
- w przypadku niepodjęcia pisma w terminie, operator pocztowy powtórnie zawiadamia adresata o możliwości odbioru pisma w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia (tzw. drugie awizo).
Po upływie tego terminu, uznaje się, że pismo zostało doręczone. Tym sposobem może okazać się, że organ podatkowy – zgodnie z prawem – uznał, że doręczył Tobie pismo w sprawie, mimo, że nawet nie widziałeś go na oczy.
Pełnomocnik podatkowy – Twój sojusznik na lądzie
Z pomocą marynarzowi, który większość roku spędza poza Polską i nie może odebrać korespondencji, przychodzi profesjonalny pełnomocnik – adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy. Taka osoba może odebrać pisma organu podatkowego w Twoim imieniu.
Jeśli ustanowisz pełnomocnika, organ podatkowy będzie doręczał pismo bezpośrednio jemu. Znika, wobec tego, problem nieobecności w miejscu zamieszkania, nieprzekazania korespondencji przez domownika, który ją odebrał, czy gorączkowego stania na poczcie w kolejce po realizację awizo.
Pełnomocnik, który odbierze pismo, możesz upoważnić też do podejmowania czynności w sprawie – np. złożenia odwołania od decyzji. Dzięki temu oszczędzasz czas – pamiętaj, że na odwołanie od decyzji masz tylko 14 dni. Przy czym ten czas biegnie już od odebrania pisma, nie ma dla organu znaczenia, że aktualnie przebywasz w pracy na morzu. Pełnomocnik, który obierze pismo może działać za Ciebie od razu.
Co może zrobić pełnomocnik?
Zakres czynności, które wykona pełnomocnik w Twoim imieniu oczywiście zależy od tego do czego go upoważnisz. Wśród czynności, które wchodzą w grę są:
- odbieranie wszelkiej korespondencji w Twojej sprawie podatkowej,
- składanie pism i wniosków, w tym o ulgę abolicyjną,
- zgłoszenie się do organów podatkowych,
- składanie rocznych zeznań podatkowych (PIT),
- reprezentowanie Cię przed urzędami.
Wszystko po to, abyś mógł spokojnie pracować na morzu, nie martwiąc się o formalności.
Pełnomocnik niemal wszystkie czynności może załatwić za Ciebie również elektronicznie – tym bardziej przyśpieszy to postępowanie.
Opracował:
Michał Wieczorek
Miłośnik prawa cywilnego i handlowego, skupiony na tematach z branży gospodarki morskiej i przemysłu jachtowego. W ramach wzmocnienia specjalizacji w praktyce, ma w planach m.in. patent sternika motorowodnego. Pasjonat historii II wojny światowej i piłki nożnej, głównie w wykonaniu FC Barcelona.