Gdy jednak nie pracujesz na statku morskim w transporcie międzynarodowym…

Podatki Marynarskie

 Gdy jednak nie pracujesz na statku morskim w transporcie międzynarodowym…

Być może czytałeś już o tym, że najważniejsze w statusie podatkowym marynarza w Polsce jest udowodnienie, że swoją pracę wykonuje na pokładzie statku morskiego (ewentualnie, w przypadku wybranych krajów, śródlądowego), który operuje w transporcie międzynarodowym. Może wtedy skorzystać z bardziej przyjaznych przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (dalej: UPO), z których wynika, że marynarz wykonuje pracę w kraju, w którym ma siedzibę „efektywny zarząd” firmy – armatora statku. 

 Jeśli jesteś w takiej sytuacji, to nie musisz martwić się o żadne dodatkowe warunki, które musiałbyś spełnić, gdybyś pracował na lądzie, czy innym typie jednostki.

Jednak co w sytuacji, gdy urząd skarbowy stwierdzi, „nietypowość” Twojego statku, a Ciebie nie obejmą łagodniejsze przepisy podatkowe?

Nietypowy statek nie pozbawia Cię prawa do ulgi abolicyjnej

Bywa, że w naszej pracy zderzamy się z niezrozumiałym podejściem zarówno organów podatkowych, jak i sądów administracyjnych do oceny typu statku, na którym pracujesz.

Pomimo dostarczenia dokumentów, z których wynika, że statek operuje w komunikacji międzynarodowej, urząd skarbowy potrafi podważać to stanowisko powołując się na…informacje z internetu.

Jest to działanie pozbawione sensu, ponieważ skoro w treści UPO pojęcie komunikacji czy transportu międzynarodowego jest szerokie, to nie ma powodu, by je zawężać na siłę dowolnymi definicjami słownikowymi.

Jednak, skoro wiemy, że takie ryzyko istnieje, a Twój statek może wzbudzić wątpliwości urzędników, warto w analizie Twojej sytuacji podatkowej pochylić się nad pozostałymi podstawami do użycia przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Może się bowiem okazać, że ostatecznie to dzięki nim nie zapłacisz podatku w Polsce.

Rzetelne sprawdzenie dokumentów dotyczących Twojego zatrudnienia może doprowadzić do wniosku, że spełniasz pozostałe, bardziej skomplikowane warunki korzystnego rozliczenia w Polsce.

Co, jeśli nie „efektywny zarząd”

W takiej sytuacji pochylamy się nad ogólnymi zasadami opodatkowania dochodów z pracy na terenie danego kraju.

Jeśli nie pracujesz na terenie kraju, w którym siedzibę zarządu ma armator Twojego statku, przechodzimy do kolejnych możliwości ustalenia miejsca wykonywania przez Ciebie pracy. Mogą to być np. wody terytorialne konkretnego kraju lub krajów (z przemieszczaniem się np. platformy pływającej co jakiś czas).

Po znalezieniu tego kluczowego miejsca, sprawdzamy: 

  • ile dni trwa Twoja praca w danym kraju,
  • kto wypłaca Ci za nią wynagrodzenie,
  • gdzie znajduje się siedziba firmy, która płaci wynagrodzenie i czy może ma filię lub zakład w kraju, gdzie pracujesz.

Skomplikowane, ale warte analizy

Nawet jeśli okaże się, że odpowiedzi, których szukasz mogą nie kończyć się na „efektywnym zarządzie” statku morskiego w komunikacji międzynarodowej, a Ciebie nie dotyczy rozwiązanie najprostsze i najkorzystniejsze, warto szukać dalej i wyczerpać temat.

Bo rozłożenie na czynniki pierwsze Twojego modelu zatrudnienia pozwoli znaleźć odpowiedź, z jakich przywilejów podatkowych w Polsce skorzystasz.

 

Opracowała 

adw. Katarzyna Lendzionowska 

Facebook
Twitter
LinkedIn

O nas

Dzięki wiedzy prawniczej, doświadczeniu i znajomości specyfiki branży chcemy wskazywać naszym klientom optymalne rozwiązania ich problemów. Efektywna i satysfakcjonująca współpraca z klientem jest jednym z naszych priorytetów. Dążymy do niego poprzez dobre przygotowanie merytoryczne, zaangażowanie, zaufanie i lojalność.

guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments